דן ליבאשוץ, שותפו של ערן רוזן, על רקע לקוחות מרוצים

מרוץ השליחים של המעשים הטובים

Bkind, מיזם חברתי למטרות רווח שהקים ערן רוזן עם חבורת שותפים, מציע למשתתפים לעשות מעשה טוב עבור אדם כלשהו, שבתורו אמור לעשות מעשה טוב עבור אדם אחר. באתר המיזם, אפשר לצפות בשרשרת המעשים הטובים על גבי מפה אינטראקטיבית

לילה אחד, במהלך נסיעה, ערן רוזן ועדי, ארוסתו, הבחינו בטרמפיסטית בצד הדרך. "זה היה כביש במקום מאוד לא סימפטי, והחלטנו לאסוף אותה. השיחה בדרך זרמה, וכבר החלטנו לקחת אותה עד פתח הבית. לפני שירדה, היא שאלה איך תוכל להשיב לנו טובה. אמרנו לה – פשוט תעשי משהו טוב למישהו אחר. כך נולד הרעיון של Bkind".

Bkind הוא סטרט אפ חברתי. הקונספט פשוט: ליצור שרשרת של מעשים חיוביים, שתימשך מאדם לאדם, כמו במרוץ שליחים. "חשבתי על הטרמפיסטית", אומר רוזן, "מה הסיכוי שהיא באמת תעשה טוב למישהו אחר? אולי היא תחזור לשגרה שלה ולא תעשה עם זה כלום?". אז כדי לעקוב אחר השרשרת, נוצרה היוזמה. היא מתנהלת על ידי כרטיס חכם שבאמצעותו מתחברים לאתר היוזמה – ושם אפשר לעקוב אחרי שרשרת המעשים הטובים על גבי מפה אינטראקטיבית. את הכרטיס מפעילים בעזרת קוד, עושים מעשה טוב, ומעבירים אותו לאדם עבורו עשית את המעשה, וכן הלאה. כל אחד שמשתמש בכרטיס יכול לדווח על כך באתר, וכך ניתן לעקוב אחר השרשרת ההולכת ומתארכת.

אפיק נוסף של פעילות הן הרצאות שמעניקים מנהלי המיזם בנוגע לחזונם, בבתי ספר, מכללות ופאבים. בסיום ההרצאה הם מעניקים את הכרטיס החכם למשתתפים (יצוין שהוא ניתן לרכישה גם ברשת). "בהרצאות אנחנו מספרים על איך הרעיון שלBkind  הפך למציאות ונותנים הזדמנות למשתתפים להיחשף למסע שלנו ביזמות חברתית", אומר רוזן. "אנחנו גם מדברים על איך ליצור חברה חיובית, אכפתית ונדיבה יותר. לכל אחד יש את הדרייב לחיות בחברה יותר אכפתית ויותר מתחשבת, והכרטיס נותן תזכורת פיזית למשתתפים שיש מסביבנו כל הזמן הזדמנות לעשות משהו טוב בשביל מישהו אחר״. במשך הזמן הקצר שהחברה קיימת בו, כשנתיים בלבד, התקיימו למעלה מ-300 הרצאות, חולקו למעלה מ-30,000 כרטיסים חכמים, והיד עוד נטויה.

את המיזם הקים רוזן ביחד עם דן ליבשוץ, חבר מטיול משותף בדרום אמריקה. בהמשך צירפו שותף נוסף, עידו פרנקל, שהיה אמון על התכנות, ולימים גם עובדת נוספת, יולי בצר, בוגרת תוכנית עתודה לשלטון המקומי.

Bkind איננה עמותה ללא מטרות רווח, כפי שאולי היה מצופה מפרויקט בעל אג'נדה חברתית כזו, אלא עסק רווחי לכל דבר. הוא חלק מטרנד גלובלי שתופס תאוצה בשנים האחרונות: עסקים חברתיים, המקדמים מטרה חברתית או סביבתית, ועושים זאת על ידי ניהול עסקי לחלוטין. המימון מגיע משלושה אפיקים עיקריים: גיוס כספים, ההרצאות והסדנאות וכמובן – רכישות הכרטיסים. "עסקים זה לא דבר רע. כולנו צריכים להתפרנס ממשהו – אז אם כבר, למה לא מעשייה חברתית?".

הכרטיסים וההרצאות הם לא סוף פסוק. הפרויקט הבא, שכבר מתבשל, הוא צירופם של עסקים פרטיים ליוזמה. בשבועות הקרובים ירוץ הפיילוט הראשון, וכל עסק שרוצה להיות חלק מהקהילה יוכל להירשם באתר, להופיע על המפה של Bkind ולהשתתף במיזם. על ידי מדבקה מיוחדת, מעט בסגנון טריפאדוויזר, יוכל העסק לסמן ללקוחותיו – וגם לסתם עוברי אורח – שהם יכולים להיעזר בצוות, לבקש מים או להטעין את הטלפון. "הסמלים (על המדבקות) עוזרים לתקשר ומורידים את המחסום הפסיכולוגי שמונע ממך לבקש או לשאול משהו. אפילו כנסיות בחו"ל התחילו להתעניין במדבקות".

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של מגזין כותרת*

טכנולוגיה כללי מדיה חדשה רשתות חברתיות       
{ לכתבה "מרוץ השליחים של…" לא התפרסמו תגובות }

{ הוספת תגובה }

* כתובת המייל לא תופיע בתגובות