קרב רב

כרטיס הרב קו נועד להקל עלינו את השימוש בתחבורה הציבורית. בפועל הוא ממרר לנו לא פעם את החיים. "לא זזים", פרויקט מיוחד

"לאחרונה התחיל כרטיס הרב קו שלי להישחק. ישנה בעיה לקרוא אותו במכשירים רבים באוטובוס וברכבת. לכן, ניצלתי את אחד מביקוריי בתחנת השלום בתל אביב כדי להחליף את הכרטיס. אחרי שהגיע תורי והסברתי את הבעיה, קיבלתי תשובה ברורה: 'אנחנו יכולים להנפיק רק רב קו של הרכבת. הנסיעות ששילמת עבורן בחברת האוטובוסים מטרופולין ימחקו לך. לך לשם כדי שינפיקו לך כרטיס חדש'.

"אז הגעתי למטרופולין, וכשהגיע תורי, נציג השירות טען שהוא יכול להעביר רק את הערך הצבור של מטרופולין – כל השאר יימחק. לכן, הוא אמר לי ללכת לרכבת ולאגד כדי שיעבירו לי גם את שלהם. הסברתי לנציג שכבר הייתי ברכבת, וששם שלחו אותי אליו. אך הנציג המשיך לטעון כי הוא לא יכול להעביר את הנסיעות של הרכבת ושאני צריך ללכת לשם על מנת שנסיעות הרכבת הקיימות בכרטיס לא יימחקו. וכמובן, אם אלך לרכבת – הנסיעות של מטרופולין יימחקו. לא ויתרתי והלכתי לאגד. שם פגשתי נציג נחמד שייעץ לי פשוט להשתמש בכל הנסיעות ברכבת, לא לטעון את הכרטיס שוב ולחזור אחר כך לאגד, כדי להנפיק כרטיס חדש".

כך מתאר עילאי, בן 36 מכפר סבא, את התלאות שעבר בניסיון לחדש את כרטיס הרב קו שלו – מקרה אחד מיני רבים הממחיש את הסרבול וחוסר היעילות הכרוכים לא פעם בשימוש בכרטיס. סטודנטים ואזרחים ותיקים, תושבי המרכז והפריפריה, כולם משתמשים בכרטיס הירוק, המתואר באתר חברת "דן" כ"כרטיס חכם רב פעמי נטען" ומשמש לנסיעה רב פעמית כנגד הטענת סכום כסף המשולם מראש. אך הבטחות לחוד ומציאות לחוד: לפי עדויות שאספנו, ניתן לומר שהרב קו הוא הרבה דברים – אבל חכם הוא לא אחד מהם.

"הבעיה המרכזית עם כרטיס הרב קו היא שהנוסע צריך ללכת אל מוקד שירות ולהקדיש מזמנו ומכספו כדי לטפל בבעיות, במקום שהשירות יגיע אליו. אין הרבה מרכזי שירות כאלה וזו פשוט טרחה", אומר גיל יעקב, מנכ"ל ארגון "15 דקות" של צרכנֶי תחבורה ציבורית. דוגמה לטרחה מסוג כזה ניתן למצוא אצל איתי, בן 26 מנתניה: "היו לי 130 ש"ח טעונים בכרטיס כערך צבור וביקשתי מנהג האוטובוס לטעון עוד 50. במקום שהם יתווספו, הם החליפו את מה שהיה קודם, כך שאיבדתי 130 ש"ח. כשפניתי לנהג, הוא אמר לי שלא יכול להיות, בטח סתם חישבתי לא נכון את הסכום שהיה לי קודם. למזלי נשארה לי בבית בפח קבלה מהיום לפני, והיתה לי הוכחה שנעלם לי כסף מהכרטיס".

אלא שהסיפור היה רחוק מלהיגמר בשלב הזה. "הלכתי למרכז השירות בתחנה המרכזית", ממשיך איתי, "טרטרו אותי הלוך ושוב ונתנו לי מספרי טלפון ליצור עמם קשר. כאשר התקשרתי אליהם, טענו שאין להם מה לעשות בעניין ורק בתחנה המרכזית, שהפנתה אותי אליהם מלכתחילה, יכולים לעזור לי. ניגשתי שוב למרכז השירות בתחנה המרכזית והם אמרו שיחזרו אליי טלפונית עם פתרון. כמובן שהם לא חזרו מעולם והכסף לא הוחזר לי. עכשיו אני מגיש תביעה נגדם. זה אבסורד שאני צריך להגיע לבית משפט על מנת לפתור בעיות כאלה".

מכה לסטודנטים

הבעיות הכרוכות בשימוש ברב קו שונות, מגוונות ולא פעם גם בלתי צפויות. אחת מהן נוגעת למעבר בין חברות תחבורה שונות ובין אזורי נסיעה שונים, במהלך אותה הנסיעה (הרב קו מתיר החלפה חופשית של אוטובוסים בפרק זמן של שעה וחצי כנגד "ניקוב" אחד). "מאז שביטלו את כרטיסיות הנייר, אני יכולה לנסוע רק עם ארנק (ערך צבור)", מספרת על כך יעל, בת 23, מרחובות. "הבעיה היא שאני נוסעת בכל יום בשני אזורי קוד שונים במרכז הארץ עם אותו קו אוטובוס, ולאחר מכן מחליפה אוטובוס באותו אזור קוד. אזור רחובות-ראשון לציון הוא קוד 3, ובאמצע ראשון לציון הקוד מתחלף לאזור גוש דן, קוד 42. לכן, כשאני עולה כבר על האוטובוס הראשון, אני צריכה להוריד מהרב קו גם נסיעה בקוד 3 וגם נסיעה בקוד 42 כדי לאפשר את המעבר החופשי בין קווים שונים במסגרת הזמן של 90 דקות.

"אבל זה לא נגמר בזה, משום שקוד 3 מבטל קוד 42, כלומר אם אני עולה על אוטובוס ברחובות והוא מוריד לי קודם 42 ורק אז קוד 3, אז כשאני מחליפה לאוטובוס הבא – הרב קו לא עובר חלק ומבקש שאשלם שוב. וזה ממש סיפור להסביר לנהגים מה אני רוצה ואיך עושים את זה פעם אחר פעם. ובמקרים שבהן אני לא מצליחה, ויוצא ששילמתי כפול כסף, אני צריכה להגיע למרכז השירות בתחנה המרכזית ברחובות ולדרוש החזר, דבר שלוקח זמן רב בהמתנה לשירות ונסיעות אוטובוס נוספות, שגם עולות כסף".

אוכלוסייה שסובלת במיוחד מהכרטיס הם הסטודנטים. הרב קו הוא ההסדר היחיד שבאמצעותו יכולים סטודנטים לנצל את ההנחה על תחבורה ציבורית הניתנת להם. אך מכיוון ששנת הלימודים לא מתחילה מדי שנה באותו התאריך בדיוק, וכיוון שתוקף הכרטיס פג מדי שנה בתאריך שרירותי שקובעות חברות התחבורה – כספים רבים מהשנה שהסתיימה "נתקעים" בכרטיס ואינם ניתנים לניצול בפתיחת השנה החדשה, עד למועד חידוש הכרטיס (שכפי שכבר הודגם, הוא לא פעם סאגה בפני עצמה).

"באחד הבקרים השנה הייתי צריכה לנסוע לעבודה",  מספרת רוז'ן, בת 24, מאריאל. "וכשעליתי לאוטובוס לאחר המתנה ארוכה, הנהג סירב לקחת ממני תשלום מכרטיס הרב קו שלי בטענה שהתוקף של חוזה הסטודנט שלי פג. האבסורד הוא שהיה לי כסף טעון בכרטיס, תחת חוזה הסטודנט שלי, וגם היתה לי תעודת סטודנט בתוקף שאותה הצגתי לנהג. אלא שמבחינת הנהג זה לא מספיק. מצד שני, הוא גם לא מוכן לקחת מהכרטיס תשלום במחיר מלא, כי זה חוזה סטודנט. אז זה חוזה סטודנט או לא חוזה סטודנט? מה אני אמורה לעשות עם הכסף שכלוא עכשיו בתוך הכרטיס שלי? הנהג טען שאני צריכה לנסוע לעמדה שבה הנפקתי את הרב קו, עמדה שנמצאת בעיר אחרת ומרוחקת ממקום מגורי הנוכחי, ולחדש את חוזה הסטודנט. לא עזרה העובדה שירד גשם בחוץ. הנהג לא הסכים להעביר את כרטיס הרב-קו וזאת גם לא אשמתו, אלא ההוראות".

"כל הפרוצדורה של הסטודנטים היא נורא מעצבנת", טוען גיל יעקב, "צריך לבוא עם תעודת סטודנט, תעודה מזהה ובנוסף גם אישור לימודים, ואתה גם צריך לעמוד בתור. וזה בעייתי במיוחד לאור העובדה שהיום יש המון פרוצדורות שאפשר לעשות באינטרנט – את יכולה לסרוק את כל המסמכים הרלוונטיים, לשלוח את זה ולקבל את זה. אחד הדברים שאנחנו רואים מפניות שמגיעות אלינו מסטודנטים זה שאם אתה קונה חוזים שונים בתור סטודנט – כרטיסיות, נסיעות וכו' – ברגע שאתה מפסיק להיות סטודנט, כל מה שהטענת נשאר תקוע בכרטיס ולא מצליחים לקבל על זה זיכוי. בנוסף, כשאת מטעינה בערך צבור לא תמיד זה מוגדר כסטודנט למרות שאת בפרופיל סטודנט".

אפליקציות מתקשות

לאחרונה אפשר לזהות ניסיונות מצד גופים שונים, הן פרטיים והן מצד משרד התחבורה וחברות התחבורה הציבורית, לייעל את השירות ולאפשר טעינת כסף בכרטיס הרב קו באמצעות אפליקציות שונות לטלפונים החכמים. אפליקציות של חברות פרטיות שזיהו את הצורך הקיים, כמו למשל Hopon, מצליחות אמנם לספק שירות מוצלח במרבית המקרים. אבל במקרה שמתרחשת תקלה במהלך טעינת הכסף, נהגי האוטובוסים אינם יכולים לעזור ואינם מוכנים להכיר בכך, מאחר שזו לא אפליקציה רשמית של משרד התחבורה או חברות התחבורה הציבורית.

בשבועות האחרונים, במהלך העבודה על הכתבה, הציג משרד התחבורה אפליקציה משלו להטענת הרב קו, בשם "רב קו אונליין". כאשר ניסינו להירשם לשירות ולהטעין כסף באמצעות האפליקציה, המערכת טענה שמדובר במשתמש קיים, אף שמעולם לא נרשמנו לשירות בעבר. בניסיון השני, עם כרטיס אחר, המערכת אכן זיהתה את פרטי הכרטיס ונדמה כי השירות היה תקין. עם זאת, יצוין שהשירות תקף כרגע רק לטלפונים חכמים מסוג אנדרואיד ורק לכאלה התומכים באפשרות של שידור נתונים דרך שבב NFC, אפשרות שקיימת בטלפונים החכמים החדישים יותר אשר נמצאים בשוק, אך לא בקודמיהם. בנוסף, מאחר שמדובר בסך הכל באפשרות להטעין ערך צבור או כרטיסים שונים, כמו "חופשי-חודשי", האפליקציה אינה מעניקה מענה לכל מה שקשור בחידוש חוזים, מעבר פרופילים שונים וזיכויים כספיים. בכל המקרים הללו עדיין יש צורך לגשת למרכז השירות בו הונפק כרטיס הרב קו.

נדמה כי  לרב קו יש עוד דרך ארוכה לעבור על מנת שיוכל לשרת את המשתמשים באופן יומיומי בצורה יעילה. מה עשוי להיות הפתרון? מעבר לנושא ההטענה הסלולרית, שכבר נעשים כאמור צעדים בכיוונו, גיל יעקב מסביר ש"בעולם יש הרבה מאוד ערים שבהן את יכולה להטעין רב קו או לקנות רב קו בהמון עמדות, כמו למשל פיצוציות וסופר-מרקטים. אנחנו מכירים את זה גם בארץ, מהנושא של רישיון הנהיגה – יש עמדות בסופר פארם שאת יכולה לחדש אותו שם. כך שאין שום סיבה שהשירות הזה לא יהיה נפוץ בכמה שיותר מקומות, כי בסך הכל זה משהו יומיומי – אז השימוש בכרטיס צריך להיות גם הוא יומיומי".

מדוברות משרד התחבורה נמסר בתגובה: "מאז הקמת המסלקה, בפברואר 2015 , ניתן לבצע מגוון פעולות ביותר מ-100 עמדות שרות הפרוסות בכל רחבי הארץ (רשימה מלאה מפורסמת באתר משרד התחבורה).  כך לדוגמה, ניתן לשחזר חוזי נסיעה מכרטיסים שאבדו או התקלקלו (בחודש ינואר בלבד שוחזרו למעלה מ- 35 אלף חוזים).

בנוסף, ניתן להנפיק רב קו לראשונה, או לאחר אובדן (ללא תלות במפעיל אצלו הונפק הכרטיס המקורי), לשנות פרופיל אישי (ללא תלות במפעיל),  לטפל בתקלות של גביית יתר, להדפיס לנוסע את כלל היתרות בחוזי הנסיעה  ועוד. כל זאת, תוך שמירה על חוק צנעת הפרט והמידע האישי של הנוסע באמצעות הפרדת נתוני הנוסע מפרטי הנסיעות במאגרים.

"כמצוין, פרויקט המסלקה נמצא בעיצומו ומתבצע כמתוכנן על-פי אבני הדרך שנקבעו לשנת עבודה זאת. במהלך השבועות הקרובים יתאפשר החזר תשלום בגין "יתרה כלואה", באמצעות שובר שישמש לטעינת חוזה חליפי.

"בנוגע לחוזה מסוג "ערך צבור"- החוזה מכובד במרבית אזורי הארץ ובקרוב גם ברכבת ישראל ובירושלים.

"באשר לכרטוס מתקדם, הרי שהנתונים מצביעים על מגמת עלייה ברורה בשרות: למעלה מ 55,000  נוסעים ביצעו פעולות רכישה של חוזי נסיעה באמצעות האינטרנט, מאז הושק.

"בנוסף, בחודש מרץ הושק יישומון לרכישה בסלולר, שבשלב זה מוגבל  למכשירי אנדרואיד עם ממשק NFC. יצוין, כי המשרד נערך לתיקוף נסיעות בטלפונים חכמים מכלל הסוגים, כאשר הצפי ליישום הינו במהלך 2017".*

אקטואליה  
{ לכתבה "קרב רב" התפרסמה תגובה אחת }

1 {איתי}

מכעיס ביותר.. רב קו תתפטרו

{ הוספת תגובה }

* כתובת המייל לא תופיע בתגובות