חולון כמשל

יוזמה שיתופית של פעיל חברתי ורפורמת מוניות השירות שבוחן משרד התחבורה עשויות לגאול את החולונים מהעוצר שנכפה עליהם מדי שבת. האם הבלתי ייאמן יקרה? "לא זזים", פרויקט מיוחד

חולון, העיר התשיעית בגודלה בישראל מונה קרוב ל-200,000 תושבים. היא נמצאת במרחק של 10 דקות מהלב הפועם של מדינת ישראל – תל אביב, ולמרות זאת, "תושב חולון שאין ברשותו אוטו מוצא את עצמו בעוצר בשישי שבת", כפי שמעידה עינב, תושבת העיר כבר למעלה מ-30 שנה. "חוץ מקווי לילה שפועלים רק חודשיים בשנה בקיץ בתדירות מאוד נמוכה, אין אפשרות לצאת מהעיר בתחבורה ציבורית בשבת. האבסורד הוא שדווקא תושבי ערים מרוחקות יותר כמו ראשל"צ ופתח תקווה יכולים להגיע לתל אביב במוניות שירות ואילו תושבי חולון לא".

הבעיה פועלת גם לכיוון ההפוך – מי שאין לו דרך להגיע לחולון באופן עצמאי לא יכול ליהנות ממה שהעיר עשויה להציע לו. חולון כבר שנים ממותגת כ"עיר הילדים" בה ניתן למצוא מרכזי תרבות ייחודיים ואירועי יוצאי דופן המיועדים לילדים כמו מוזיאון הילדים ופרלמנט הילדים. לצדם פועלים מוסדות תרבות שונים: מוזיאון העיצוב, המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס, סינמטק, מדיעטק, מרכז תיאטרון בובות ולאחרונה אף שודרג פארק פרס אשר מציע מגוון אטרקציות למשפחות. כל אלו נעולים בפני תושבי העיר חולון ועבור תושבי ערי הסביבה שאין ברשותם רכב.

 

שי בר

שי בר. בוחן את ההיתכנות

עבור אדם אחד הסיטואציה הזאת היתה יותר מדי. שי בר, בן 26, תושב העיר, אקטיביסט חברתי וחבר במפלגת "צעירים חולון", החליט להקים בשנת 2015 את מיזם "שבע" שמטרתו לייצר תחבורה שיתופית בסופי שבוע בחולון ובת ים. מדובר באגודה שיתופית ללא מטרות רווח אשר מיועדת להציע לחבריה הסעה למקומות מרכזיים באמצעות השתתפות בעלויות ההסעה. כמיזם שעתיד לפעול בשבת הוא אינו מקבל סבסוד מהמדינה ולכן חברות באגודה כוללת גם תשלום של דמי חברות שנתיים בסך 50 שקל האמורים לאפשר את המשך הנסיעות לאורך זמן גם במצב של מיעוט נוסעים. ההרשמה לאגודה תהיה פתוחה בפני כל אדם ותאפשר לו את הזכות לעלות על ההסעות.

על מנת לבחון את ההיענות של תושבי חולון בת ים למיזם, הפיץ בקרב תושבים סקר, בעיקר באמצעות הפייסבוק, שבו ביקש ללמוד כמה אנשים עתידים להשתמש בשירותי ההסעה ומהם המסלולים המבוקשים. לדבריו, ההיענות היתה גדולה מהמצופה – מעל לאלף איש. אולם התשובות, הוא אומר, "סיבכו את העניין. כל אחד רוצה שיהיה לו שירות קרוב לבית. לספק שירות לכל הפונים זה יחסית יקר ואנחנו שוברים את הראש איך לייצר משהו שהוא מצד אחד אפשרי כלכלית ומצד שני לא ייצור מסלול ארוך מדי". עלותו השנתית של המיזם מוערכת על ידיו בכ-100,000 שקלים. "זה כסף שאף אחד מהאנשים לא יכול להביא מהבית במלואו", הוא אומר ומתעקש על תשלום חברות שנתי: "כמו כל אגודה שיתופית – המטרה שכל אחד יהיה שותף מלא".

מה שבע?

"שבע" הולך בדרכם של מיזמים דומים כמו "שבוס" בירושלים ו"נוע תנוע" שפועל ברמת גן-גבעתיים (ראו כתבה עליו כאן). "שבוס" הוא החלוץ וללא ספק המפורסם ביותר. לאחרונה אף עלה לכותרות לאחר שיצא לגיוס המונים בהדסטארט. "למרות שבשבוס התחילו יפה והגיעו להכרה תקשורתית מאוד רחבה", אומר שי, "זה לא ממש הצליח כי הגיוס הראשוני שלהם לא הספיק. זו בדיוק הבעיה. מאוד קשה לגרום לזה לפעול בזכות עצמו. זה או לעשות מדי פעם גיוסים כאלה או באמת למצוא שותפויות כאלה ואחרות".

עלות נסיעה בודדת עדיין לא ידוע אם כי, כפי שעולה מאתר הבית של "שבע", העלות צפויה להיות גבוהה יותר מאשר עלות נסיעה רגילה ביום חול. מכל מקום, מחיר הנסיעה ייקבע כך שהמיזם יוכל להתקיים לאורך זמן. השאיפה היא למצוא איזון בין עלויות התפעול לבין מחיר הנסיעה כך שמחירה לא יהיה יותר גבוה ממונית שירות. יתרה מכך, מכיוון שמדובר יוזמה פרטית-שיתופית, ולא תחבורה ציבורית, אין וקרוב לוודאי לא תהיה בעתיד הקרוב לעין אפשרות להשתמש ברב קו.

נכון להיום מתוכננים שני מסלולים אופציונליים, הצפויים שניהם לצאת מהסינמה סיטי בראשון לציון; לעבור דרך ה'לה פארק' בחולון – אזור יחסית פעיל בשבת; ולעבור בעוד מספר שכונות בחולון, דרך מרכז העיר ואז לתל אביב. השאיפה של שי היא ש"אורך המסלול לא יעלה על חמישים דקות". מתי זה אמור להתחיל לפעול? "כרגע עדיין אין לנו החלטה סופית לגבי מחיר ומסלול", אומר שי, "ברגע שנהיה בטוחים שזה אפשרי כלכלית, שאנחנו יודעים להגיד שתוך שנה אנחנו מגיעים קרוב לכיסוי של עלויות, אז נוכל לרשום ולהתחיל בגיוס הכסף. לאחר מכן נרשום את האגודה ונפתח אותה לרישום".

ובינתיים – מוניות שירות?

במקביל ל"שבע" ישנם גם ניסיונות ממוסדים להפעיל בחולון תחבורה ציבורית בשבת. "הבנו שמוניות שירות בסופי שבוע יכולות להיות פתרון מעולה", אומר מורן ישראל, יו"ר סיעת "צעירים" במועצת העיר חולון, בהתייחס ליוזמה אחרת שעל הפרק. בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות זכתה מפלגת "הצעירים" בשני מנדטים והצליחה להתברג למועצת העיר. ישראל לקח על עצמו את קידום נושא התחבורה בעיר, ובפרט את מיזם המוניות שירות בשבת, ולאחר בדיקה של הנושא התברר לו "שב-2009 עיריית חולון שאלה שאילתא את משרד התחבורה איך אפשר להכניס מוניות שירות לעיר. העירייה קיבלה תשובה ברורה", מספר ישראל: "'רוצים מוניות שירות? תגישו בקשה. שר התחבורה יוכל בסמכותו לאשר'. אבל מסתבר שעיריית חולון מעולם לא הגישה בקשה רשמית להכניס מוניות שירות לעיר".

חבר מועצת חולון

מורן ישראל, חבר המועצה מטעם "צעירים"

עיריית חולון מורכבת זה שנים מקואליציה של שתי מפלגות בלבד: העבודה וש"ס. בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות הם זכו ביחד ב-14 מנדטים, מה שהעניק להם רוב אוטומטי. ראש העירייה הוא מוטי ששון מטעם העבודה וסגנו הוא חיים זברלו מש"ס. "אפשר להבין למה ש"ס לא היתה רוצה שתהיה תחבורה ציבורית כלשהי בסופי השבוע", אומר ישראל. בראיון שהעניק זברלו ב-2014 לאתר החדשות החרדי "כיכר השבת", אמר כי "בעירייה מחללים שבת גם בלי שיפעילו את האוטובוסים בשבת. אנחנו נשקול פרישה מהקואליציה. דיברנו עם ראש העיר והוא הבטיח שהאוטובוסים לא יפעלו בשבת. אנחנו לא ניתן שיחללו את השבת בעיר. מה שהיה יהיה ומה שלא היה לא יהיה בעיר. הסטטוס קוו ישמר".

תגובתו הנסערת של זברלו לא היתה מקרית. כמה ימים קודם לכן, בישיבת מועצת העיר, הודיע ראש העיר ששון על פגישה עתידית בין מנכ"לית העירייה חנה הרצמן לבין מנכ"ל משרד התחבורה בנוגע לקווי מוניות שירות בעיר. מבחינת הרצמן: "החלום הוא שיהיו קווי שירות בחולון. היו לנו אינספור פניות בעניין הזה. גם לגבי נסיעה בשבת, הנושא של נסיעה לים בשבת זה נושא שמאוד מבוקש על ידי תושבי חולון".

מוניות שירות הן גם הפתרון המועדף על שר התחבורה ישראל כ"ץ לסוגיית התחבורה הציבורית בשבת. כך לפחות ניתן לשפוט על פי הצהרותיו. בראיון שהעניק לערוץ 2 בחודש דצמבר האחרון אמר כי "מאחר שתחבורה ציבורית לא מסובסדת, אף אחד לא יכול למנוע מהם לעבוד בכל ימות השבוע. ברגע שהרפורמה (רפורמה בענף מוניות השירות – ד"ב) תצא לדרך ויהיו יותר קווים של מוניות שירות, אז אנשים יוכלו להיעזר בדבר הזה במסגרת הסטטוס קוו".

גם אם וכאשר יאושרו בסופו של דבר מוניות שירות בעיר, לא הכול צפוי להיות ורוד. מוניות שירות הן הרע במיעוטו, אין לוח זמנים קבוע ולא ניתן לשלם בהן ברב קו. חשוב מכך – כיוון שמוניות השירות הן עסק פרטי לכל דבר, הן לא דבר מחייב ובעל התחנה יכול להחליט משיקולים שונים האם להפעילה בשבת או לא. כך או כך עד שיאשרו קווי שירות חדשים בעיר או שמיזם "שבע" יתחיל לפעול – תושבי חולון ימשיכו למצוא את עצמם נצורים בעיר במהלך סופי השבוע.*

אקטואליה מגזין    
{ לכתבה "חולון כמשל" לא התפרסמו תגובות }

{ הוספת תגובה }

* כתובת המייל לא תופיע בתגובות