מה עושות התחנות בלילות

על אף שהוא עמנו כבר תשע שנים ואמון על 82 מסלולים בכל רחבי הארץ, שירות "קווי לילה" כמעט שאינו מוכר לציבור. יש לכך כמה סיבות טובות. "לא זזים", פרויקט מיוחד

כבר תשע שנים שבישראל פועלים "קווי לילה", המציעים שירותי תחבורה ציבורית בשעות הלילה הקטנות אחרי סיום פעילותם של הקווים הרגילים, אבל נדמה כי המערך שהיה אמור לספק פתרון זול ויעיל לבליינים ולעובדים בלילות – לא ממש הצליח לחדור לתודעה הצרכנית. יתרה מכך, נוסעים שכן התנסו בו מתארים לעתים שירות מסורבל ומעט בעייתי, זאת בעיקר בשל מסלולים מפותלים, זמני המתנה ארוכים מדי ושירותי תמיכה מוגבלים. וכמובן, ישנה הבעיה של היעדר השירות בימים בהם הכי צריך אותו – סופי שבוע (חוץ מאשר באילת ובחיפה). לעתים הקו אינו עובד גם באמצע השבוע, והניסיון להבין באילו ימים הוא מושבת באמצעות האתר עשוי לתסכל. באתר נכתב שהשירות פועל "במהלך חופשת התלמידים מדי לילה", אולם לבני נוער וסטודנטים ההגדרה הזאת לא אומרת הרבה.

"כל קו שתעשה אותו בתדירות של 20 דקות או יותר ומסלול הנסיעה שלו יהיה מפותל, אנשים לא יעלו עליו. מי ירצה לחכות למעלה מחצי שעה לאוטובוס באמצע הלילה?", שואל איתי חיים, תושב פתח תקוה וממקימי ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל. "על פניו היוזמה היא מבורכת, אולם היא סובלת מכמה כשלים בסיסיים. למשל, במקום לעשות קווים ייחודיים ללילה, למה לא להמשיך פעילות של קו מרכזי שפועל גם בשעות היום? לצורך העניין, את המסלול של קו 1 מפתח תקוה לבת ים דרך תל אביב כולם מכירים, אז במקום להמציא קו חדש שאפילו הנהגים לא בטוחים לגביו, עדיף כבר להמשיך את פעילותו של קו קיים שיעבוד 24 שעות ביממה".

מרילין לובין, תושבת תל אביב שנסמכת על קווי הלילה כדי להגיע לעבודתה, מספרת ש"הרבה מהנהגים באמת לא יודעים מה המסלול הנכון של הקו או איפה נמצאת כל תחנה וגם יוצא שהרבה פעמים הם נוסעים במהירות מבלי לעצור בתחנות ואז צריך לצעוק כדי שיעצרו. מצד אחד זה לא מרגיש הכי תקין, מצד שני זה אומר שהנסיעה מהירה יותר". מהירות הנסיעה בלילה, טוענת לובין, גם מחפה על מספר התחנות הרב שיש לקו, והופכת את הנסיעה למשתלמת מבחינתה, בעיקר בשל קרבת התחנה לביתה. "הבעיה היא בשישי, או בימים אחרים באמצע השבוע שקווי הלילה אינם פועלים ואז אני נוסעת במונית שירות".

אגב בצפון הארץ, שם כאמור הקווים פעילים בסופי השבוע, הבעיה היא דווקא באמצע השבוע. "לצערנו רוב קווי הלילה פעילים רק בסוף השבוע, ולאנשים אין אפשרות לעבוד לילות באמצע שבוע אם אין להם סידורי נסיעה אחרים – יש אנשים שעובדים בלילות ואין להם אלטרנטיבה תחבורתית", אומר אביעד מרדכי מהסניף הצפוני של ארגון נוסעי התחבורה הציבורית.

נוסעים עמם שוחחנו תיארו את כמות המשתמשים באוטובוסים כלא עקבית. חלקם מספרים על נסיעה באוטובוסים ריקים לחלוטין, בעוד אחרים מספרים כי כבר נסעו באוטובוסים שהיו מלאים לגמרי בשעות הקטנות של הלילה. נדמה כי הרבה תלוי במיקום הקו ובסיטואציה. בבאר שבע למשל, נוסעים מספרים כי קו לילה 133, המגיע מאופקים, עובד היטב ומלא למדי. מאידך, קווים פנימיים בתוך העיר יכולים להיות ריקים משום שתושבים מתביישים, כך נאמר לנו, להגיע למקומות הבילוי בתחבורה ציבורית או לחילופין, כלל אינם מודעים לקיומה.

המנוי אינו פנוי לתמיכה

אחת הבעיות המרכזיות של השירות היא שירותי התמיכה שלו. האתר הייעודי של "קווי לילה", שכולל כ-82 קווים בכל רחבי הארץ ומפעילות אותו מגוון חברות אוטובוסים, זכה לעיצוב מוצלח יחסית. אולם בכל הנוגע למטרה שלו – להביא לידיעת הציבור את לוחות הזמנים של האוטובוסים, הוא טעון שיפור. ניסיון לברר את שעות הזמנים של קווים שונים שולח את המשתמש לאתר המפות הממשלתי שהשימוש בו אינו אינטואיטיבי ולעתים מבלבל מאוד. לשם המחשה, כאשר מבררים למשל את שעות הפעילות של קו 555 מקרית אונו לתל אביב ביום חמישי – האתר אומר כי אין אוטובוסים. אולם למעשה, כיוון שפעילות הקו מתחילה בשעות שאחרי חצות, הם משויכים ליום שישי – עובדה שעלולה להיות מבלבלת למדי.

גם המוקד הטלפוני של השירות אינו חף בעיות. כשצלצלנו לטלפון שמופיע באתר אמנם לא המתנו זמן רב למענה, אך גם המוקדנית עמה שוחחנו לא היתה בטוחה כל כך לגבי ימי הפעילות של הקווים, במיוחד בשישי. היא גם הטעתה אותנו בנוגע למסלול הקו (כנראה בשל המפה, התקולה גם אצלה), מה שהביא אותנו לריצת אמוק מיותרת בשעה מאוחרת אחר האוטובוס. עוד אבסורד של השירות הטלפוני בא לידי ביטוי בשעות הפעילות שלו. על אף שהדעת נותנת כי השעות שבהן הוא הכי נדרש הן שעות השירות, כלומר בלילה, למרבה הפלא, אם תנסו לחייג למוקד לאחר השעה 23:30, אף אחד כבר לא יענה לכם. יצוין עם זאת כי מי שצריך לקבל מידע בשעות האלו, יכול לנסות להשתמש באחת מאפליקציות תחבורה ציבורית כמו Moovit ודומותיה, אולם גם הן לא תמיד מסונכרנות היטב עם קווי הלילה.

חרף כל הבעיות, השירות קנה אחיזה מסוימת ויש אף ביקוש להרחיב את שעות וימי הפעילות שלו. בסקר של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית שפורסם לפני מספר חודשים ב-Ynet נמצא כי 70% מהצעירים (גילאים 14-25) באזור המרכז וירושלים ראו את השירות באור חיובי. אולם אין בנתונים האלה כדי להצביע על אחוזי השימוש האמיתיים בשירות, מה גם שהסקר הדיר אוכלוסייה מבוגרת יותר שזקוקה גם היא לשירות שכזה.

מכל השיחות שערכנו וכמו כן, מהשיח באתרי החדשות השונים לאורך השנים, נראה שהבעיה המרכזית היא חוסר הפעילות של השירות ביום שישי (דוגמאות אפשר למצוא כאן, כאן וכאן). כמעט בכל עיר שאינה חיפה או אילת, קווי הלילה סגורים בשישי ומאלצים אנשים שרוצים להתנייד להוציא כסף רב על מוניות או לנסוע ברכבם הפרטי. הסיבה לכך, כפי שאומר מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, עמו שוחחנו, היא השמירה על הסטטוס קוו והאיסור החוקי הכרוך בכך. לטענתו, ב-2017 יחל תגבור של מערך מוניות השירות במקום – אבל מונית שירות היא אינה אוטובוס. בסופו של דבר גם כשזה מגיע לתחבורה ציבורית – הכל פוליטי.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לדברים: "מסלולי קווי הלילה מתוכננים על פי סקרי ביקושים וצרכים של ציבור הנוסעים, הנערכים על ידי משרד התחבורה באופן שוטף. רובם המוחלט של מסלולי קווי הלילה מתבסס על מסלול זהה לזה של 'קו יום' ותיק ומוכר ואף נושאים מספר קו דומה לו, בעיקר בקווים בין עירוניים. אנו בודקים זאת גם בקווים עירוניים, אך מצאנו שלעיתים האוטובוסים יוצאים ריקים.  נהגי האוטובוסים יודעים ומכירים היטב את מסלולי קווי הלילה. במידה ואירע מקרה חריג בו נהג לא התמצא במסלול הקו, הדבר דורש את טיפולה המידי של חברת התחבורה הציבורית המפעילה את הקו".

"כל המידע על מסלולי ושעות הפעילות קווי הלילה זמין ונגיש, גם בשעות הלילה, באתר האינטרנט ובדף הפייסבוק של קווי הלילה. לבסוף, מחקר שנערך על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת קבע כי באזורים בהם פועלים קווי הלילה חלה ירידה משמעותית במספר תאונות הדרכים והנפגעים ומשרד התחבורה רואה בכך את השגת מטרתם העיקרית של קווי הלילה, ללא קשר למספר הנוסעים בהם".

מחברות אגד ודן לא נתקבלה תגובה.*

אקטואליה   
{ לכתבה "מה עושות התחנות…" לא התפרסמו תגובות }

{ הוספת תגובה }

* כתובת המייל לא תופיע בתגובות