ליאור קודנר

עם כל הכבוד, ויש כבוד

ליאור קודנר, סמנכ״ל דיגיטל בקבוצת "הארץ", סבור שעל אף שהתקשורת הממסדית השתנתה מאוד, ועוד תוסיף להשתנות, היא עדיין זו שנותנת את הטון | מגמות 2016

מה תהיה המגמה הטכנולוגית הבולטת בשוק התקשורת בשנת 2016?

"השאלה הכי מעניינת בעיניי היא עד כמה פייסבוק תכתיב את הטון למו"לים. פייסבוק הרי שולטת על נתיב ההפצה השני בחשיבותו אחרי גוגל, כך שלדעתי היא תהיה השחקנית הטכנולוגית המעניינת ביותר ב-2016. יחד עם זאת, מדובר בתהליכים אטיים, כך שאני מניח שזה ייקח זמן ושהם לא ימוצו השנה.

"כרגע רוב המו"לים משתפים פעולה עם המצב. בגרמניה התחיל איזשהו ניסיון עם בקשה מגוגל לשלם כסף על כל לינק לאתר תוכן, ואם זה יקרה, יהיה מעניין לראות את ההשלכות של זה. ספציפית לגבי ישראל, השאלה לגבי גוגל ופייסבוק היא למה הן לא משלמות פה מסים. היה דיבור על חקיקה שתשנה את זה, ואני מעריך שהוא ילך ויגבר״.

האם צפויים שינויים משמעותיים בעבודת העיתונאי?

״קשה להתייחס ספציפית לגבי 2016, כי מדובר בתהליך שמתנהל כבר כחמש שנים ושימשיך כנראה להתעצם בשנה הקרובה. באופן עקרוני, ככל שכוחם של המו"לים בעולם הולך וקטן – והכוח של כולם הולך וקטן, מלבד אולי ספורים כמו ה'ניו יורק טיימס' וה'וושינגטון פוסט' – עיתונאים-כוכבים יכולים לחזק את המותג שלהם ברמה הדיגיטלית ואנחנו רואים את זה גם כאן, עם טל שניידר לדוגמה. אבל אנשים לא מצליחים להתפרנס מזה, ואני לא מאמין שהשאלה הזו תפוצח בשנה הקרובה".

מה הגורם שצפוי להציב ב-2016 את הסכנה או האתגר הגדולים ביותר על חופש העיתונות?

״המודל העסקי של המוציאים לאור: ככל שמצבו הכלכלי של הפאבלישר יותר רעוע, ככה אפשר להפעיל עליו יותר לחצים. מאיפה? מכל כיוון. אם זו הממשלה שמנהלת מאבקים יותר ויותר עיקשים מול כלי התקשורת, או חברות מסחריות שיכולות לתבוע ולגרור גופי תקשורת לבית משפט למשך תקופות של שנים. וברגע שהמודל העסקי שלך נמצא בסימן שאלה ואתה מתקשה לגמור את החודש, מאוד קשה לראות איך אתה מתמודד עם הלחצים האלה. ואם אתה פחות מתמודד איתם או מוותר מראש ונכנע ללחץ, אז החופש נפגע״.

האם ב-2016 תהיה לתקשורת יותר או פחות השפעה?

״אני חושב שהתקשורת הממסדית מאוד השתנתה. בעיקר בגלל הרשתות החברתיות. זו מגמה שתמשיך ותתחזק. הרבה דברים מתחילים בפייסבוק ובטוויטר, והתקשורת הממסדית ממשיכה אותם. אבל, גם אם היא לא תמיד היוזמת, אין בעיניי תחליף לגופי תקשורת גדולים. הניסיון של כלי התקשורת להתאים את עצמם לעידן ולא להתעלם ממה שעולה ברשתות החברתיות הוא ניסיון נכון. גם אם זה לא סיפור שלך, לא להתעלם אלא להוביל הלאה. בעיניי זה גם לא פוגע בהשפעה״.

איך תיראה מפת כלי התקשורת ב-2016? האם אתה צופה בה שינויים?

״רוב כלי התקשורת מפסידים בשנים האחרונות, והשאלה היא כמה כסף בעליהם יהיו מוכנים עוד להפסיד. לכאורה היו כלי תקשורת שכבר היו אמורים להיסגר, ולא נסגרו, וגם בטלוויזיה ערוצים מסחריים מפסידים כסף אבל עדיין לא נסגרים. כך שזה כנראה ימשיך, ואין לי דרך לענות מתי הבעלים יישברו. לגבי מודלים כלכליים, גם 'נטפליקס' שנכנסו עכשיו לשוק הישראלי וגם המעבר של 'הארץ' לחומת תשלום לפני שנתיים וחצי, הם שני ניסויים מעניינים במסגרת הניסיון לגרום למשתמשים באינטרנט לשלם על תוכן. מודלים עתידיים שאני רואה, יהיו מבוססים על כיוון דומה״.

מה צריך לקרות כדי שנראה השנה יותר נשים בתקשורת?

״בשני הערוצים המרכזיים, בשעה 20:00 בערב, המגישים הן מגישות, וזה מבחינתי פריצת דרך משמעותית – משהו שלא היה בעבר. אני מניח שזה עניין של חילופי דורות או איזושהי התבגרות של שוק התקשורת. אבל לדעתי הכיוון כבר עכשיו חיובי ואני מקווה שזה ימשיך ושנראה עוד״.*

אקטואליה   
{ לכתבה "עם כל הכבוד,…" לא התפרסמו תגובות }

{ הוספת תגובה }

* כתובת המייל לא תופיע בתגובות