העתיד מעונן חלקית

ד"ר דניאל דור, ראש החוג ללימודי תקשורת באוניברסיטת תל אביב, מעריך שעיתונאים יפגשו השנה קשיים גוברים, אבל גם אפשרויות חדשות | מגמות 2016 

מה תהיה המגמה הטכנולוגית הבולטת בשוק התקשורת ב-2016? 

"קצב השינוי הטכנולוגי בעולם התקשורת של ימינו הוא ככל הנראה המהיר ביותר בתולדות התקשורת האנושית, ולכן ייתכן מאוד שהמגמה הטכנולוגית הבולטת ב-2016 תהיה בדיוק זו שאיננו יודעים לחזות היום. אם קצב השינוי הזה יפסח על 2016, ונראה רק המשך מגמות קיימות, הייתי אומר שנראה העמקה של טכנולוגיות השיווק המפולח ברשתות החברתיות; התפתחות נוספת של טכנולוגיות שיתוף תוכן בטלפונים סלולריים, כולל וידאו; והעמקה נוספת – שעליה ייתכן שלא נדע בזמן אמת – של יכולת המעקב והחדירה לפרטיות של כולנו על-ידי גורמי כוח שונים".

האם אתה צופה שינויים משמעותיים בעבודתו של העיתונאי?

"מצד אחד, עיתונאים שיבקשו לעשות מלאכתם נאמנה ייתקלו בקשיים גוברים והולכים מצד משלמי המשכורות שלהם. חופש העבודה של העיתונאי הוא מאבני היסוד של חברה דמוקרטית, והדמוקרטיה שלנו הולכת בימים אלה ומידרדרת למקומות מסוכנים ביותר. מצד שני, טכנולוגיות שיתוף התוכן יאפשרו פיתוח של אופני איסוף ומחקר עיתונאי חדשים, ואפשר לקוות שיאפשרו גם פיתוח של מודלים כלכליים חדשים עבור עיתונות עצמאית וחוקרת".

מה הגורם שאת/ה צופה שיציב ב-2016 את הסכנה או האתגר הגדולים ביותר לחופש העיתונות?

"לא יהיה כאן גורם אחד, אלא המשך השילוב בין גורמים שונים שמדרדר כבר עכשיו את ישראל אל גבול הדמוקרטיה: ריכוז הכוח בידיים מעטות, התפרקות מודל הפרדת הסמכויות (הכנסת ומערכת המשפט מוחלשות על ידי הממשלה), מעורבות ההון בפוליטיקה, ההידרדרות של המצב המדיני והביטחוני, עליית הלאומנות, תחושת הבידוד העולמי, והירידה ברמת ההשכלה. כשכל אלה נעים באותו כיוון, חופש העיתונות הוא אחד הקורבנות הראשונים".

האם ב-2016 תהיה לתקשורת יותר או פחות השפעה?

"זו שאלה שאינני מבין. השפעה שלי מי? על מי? באיזה נושא? מתי? באיזה הקשר? אם השאלה עוסקת בהשפעה של אמצעי תקשורת ההמונים, הייתי אומר כך: לפני מספר שנים נראה היה שהרשתות החברתיות מייצרות מודל תקשורת שיביא אל סופה את תקופת תקשורת ההמונים. היום כבר ברור שזה לא כך. נכון שיותר ויותר חומרים שמיוצרים בתקשורת ההמונים נצרכים דרך שיתוף ברשתות, ולעובדה הזו משמעויות מרחיקות לכת על התפלגות בצריכה ובהשפעה, אבל החומרים בכל זאת עדיין מיוצרים ברובם במערכות אמצעי תקשורת ההמונים, רוב העבודה שנעשית מאחורי הקלעים בעולם הפוליטי מתרחשת עדיין מול תקשורת ההמונים, ולפחות ברגעי מפתח – בחירות, פיגועים, מבצעים, מחאות – השפעת תקשורת ההמונים עדיין כפי שהיתה. סביר להניח שזה יהיה המצב גם ב-2016".

איך אתה רואה את המפה התקשורתית בהיבט הכלכלי ב-2016?

"מודלים כלכליים חדשים יופיעו מתישהו, בזה אין ספק. האם זה יקרה בקרוב, קשה מאד לדעת. אם נראה סגירה של אמצעי תקשורת, סביר להניח שהדבר יהיה תוצאה של לחץ פוליטי. אם נראה אמצעי תקשורת חדשים, סביר להניח שזה יהיה במרחב החדש של עיתונות עצמאית הפועלת כחלק מהחברה האזרחית, שם הולכת ומצטברת רשימה מרשימה מאוד של אתרי חדשות – 'שיחה מקומית' ו'המקום הכי חם בגיהינום' הם שתי דוגמאות מצוינות. להערכתי, משם גם יגיעו בסופו של דבר התשובות לשאלת המודל הכלכלי".

מה צריך לקרות כדי שנראה השנה יותר נשים בתקשורת?

"כמו בכל נושא אחר מהסוג הזה, זה לא יקרה מעצמו. צריך להיאבק על זה באופן מפורש – נשים וגברים ביחד. זה דורש, בין השאר, מוכנות של אנשי תקשורת ללכת אל מעבר לפרספקטיבת התחרות (בין אינדיבידואלים על מקום עבודה, בין אמצעי תקשורת על רייטינג וכן הלאה) ולבנות זהות מקצועית קולקטיבית שדורשת מעצמה (ומנותני המשכורות) דברים מסוימים – בין השאר, מקום נרחב יותר לנשים. וצריך גם לזכור שלא מדובר בעניין כמותי. לצערנו, השתלבות גדולה יותר של נשים במקצועות כאלה ואחרים מלווה לא פעם בירידה ברמת ההשתכרות ובסטטוס של המקצוע באופן כללי. צריך להתעקש על שילוב אמיתי ושוויוני, על שבירת תקרות הזכוכית שעוד קיימות, ועל כניסה של נשים לכל אזורי העבודה – ובעיקר לעיסוק בנושא המדיני-ביטחוני".*

אקטואליה מגזין תקשורת   
{ לכתבה "העתיד מעונן חלקית" התפרסמה תגובה אחת }

1 {מנעולן באשדוד}

למדתי הרבה תודה רבהעל השיתוף תמשיך כך מבטיח לעקוב.

{ הוספת תגובה }

* כתובת המייל לא תופיע בתגובות